Header Ads

Tips Cari Kerja di JobStreet

Tips Cari Kerja di JobStreet. Anda sedang mencari pekerjaan? Zaman sekarang ni bukan mudah nak dapat kerja. Tambahan pula lambakan para siswazah yang baru graduate menyebakan peluang untuk dapat kerja semakin sengit. Oleh itu, anda kena rajin cari peluang pekerjaan dan sentiasa alert dengan iklan-iklan jawatan kosong yang dipaparkan. Bagi anda yang sedang mencari kerja kosong di JobStreet, berikut tips cari kerja sehingga dapat interview!

Tips Cari Kerja di JobStreet

Tips Cari Kerja di JobStreet


1. Lengkapkan Maklumat

Pertama sekali, anda perlu lengkapkan maklumat yang terkini dimana anda sentiasa kena update dari semasa ke semasa. Bagi fresh graduate yang tiada pengalaman kerja, anda boleh letak pengalaman masa latihan industri.

2. Lengkapkan Resume

Resume adalah satu perkara yang penting buat anda untuk memohon kerja. Anda boleh seringkas mana yang mungkin asalkan padat dengan informasi yang mudah difahami. Anda boleh google untuk memperkemaskan resume termasuk ayat-ayat yang gramatis dan kemas.

Bagi yang nampakkan resume lebih gempak dan menarik boleh mengupah orang yang mempunyai skill untuk siapkan resume terbaik.

3. Alert Jawatan Kosong

Bagi anda yang benar-benar nak cari kerja kosong senantiasa alert dengan tawaran kerja baru. Anda buka bahagian jobscope dan faham betul-betul. Biasanya bagi fresh graduate, pekerjaan yang sesuai memerlukan dalam satu atau dua pengalaman bekerja.

4. Make Your Pitch

Sebelum tekan Apply Position, akan dipaparkan form 'Make Your Pitch'. Ia merupakan ruang untuk anda tunjukkan yang anda dah study pasal syarikat tersebut dan position ditawarkan.

5. Isikan CV

Untuk bahagian CV, letak ayat dekat CV anda. Anda hanya perlu buat ringkas seperti ‘Here I attached my resume.. Hope to see you for discuss about this position..”

Semoga perkongsian ini dapat membantu anda dapat kerja melalui JobStreet.

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.