Header Ads

Jadual Kadar Caruman SIP PERKESO 2023 (Bayaran)

Jadual Kadar Caruman SIP PERKESO 2023 (Bayaran). Nak semak kadar caruman SIP PERKESO? Panduan buat ahli yang telah membuat permohonan Sistem Insurans Pekerjaan PERKESO (SIP) tahun 2022. Untuk makluman menerusi portal PERKESO, mengumumkan kadar caruman SIP PERKESO tahun 2021 kepada ahli yang membuat Sistem Insurans Pekerjaan PERKESO. Semakan caruman SIP boleh dibuat secara dalam talian menerusi laman web PERKESO www.perkeso.gov.my. 


Jadual Kadar Caruman SIP PERKESO 2022 (Bayaran)


Sistem Insurans Pekerjaan atau ringkasnya SIP telah dilaksanakan pada Januari 2018 sebagai satu jaringan keselamatan sosial yang bertujuan membantu golongan pekerja yang kehilangan pekerjaan untuk mendapatkan bantuan kewangan dan mencari pekerjaan baru. Untuk pengetahuan, kadar caruman bagi Sistem Insuran Pekerjaan adalah daripada 0.2% syer majikan dan 0.2% syer pekerja daripada gaji bulanan pekerja.


Jadual Kadar Caruman SIP PERKESO 2023 (Bayaran) 


Berikut dikongsikan adalah maklumat tentang jadual caruman SIP PERKESO termasuk memaparkan kelayakan, kadar dan semakan caruman EIS :


Kelayakan Caruman SIP


Semua pekerja yang berumur 18 tahun sehingga 60 tahun kecuali pekerja yang berumur 57 tahun dan ke atas yang tidak pernah mencarum SIP sebelumnya.


Faedah SIP PERKESO 


Antara faedah-faedah yang disediakan dalam program SIP PERKESO adalah seperti berikut:


1. Penempatan pekerjaan dan kaunseling kerjaya

2. Elaun Mencari Pekerjaan (EMP)

3. Elaun Bekerja Semula Awal (EBSA)

4. Elaun Pendapatan Berkurangan (EPB)

5. Elaun Latihan (EL)

6. Fi/Yuran Latihan


Kadar Caruman SIP PERKESO 2022


Jadual Kadar Caruman SIP PERKESO 2021 (Bayaran)

Jadual Kadar Caruman SIP PERKESO 2021 (Bayaran)

Nota : Jadual caruman SIP boleh didapati melalui pautan https://www.perkeso.gov.my/kadar-caruman.html


Untuk sebarang pertanyaan lanjut tentang Sistem Insurans Pekerjaan boleh hubungi di talian 1300228000 atau layari ke laman web rasmi PERKESO.


Sumber : PERKESO 

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.