Header Ads

Gaji, Kelayakan & Tugas Konstabel Polis YT1

Gaji, Kelayakan & Tugas Konstabel Polis YT1. Anda sedang mencari-cari jawatan kosong kerajaan? Jom mohon kerja kosong kerajaan! Untuk makluman, permohonan jawatan kosong PDRM hanya boleh dilakukan secara dalam talian (online) melalui portal e-pengambilan PDRM. Berikut kongsikan syarat kelayakan, tugas dan gaji Konstabel Polis YT1.

Gaji, Kelayakan & Tugas Konstabel Polis YT1

Permohonan dan pengambilan jawatan kosong Konstabel Polis YT1 akan dibuka jika ada kekosongan jawatan di jabatan Polis Diraja Malaysia. Apa penting anda kena isi permohonan online jawatan Konstabel Polis YT1 bagi lepasan PMR/PT3 menerusi portal web SPA. Permohonan ini boleh dilakukan secara dalam talian di laman web https://epengambilanpdrm.rmp.gov.my.

Gaji, Kelayakan & Tugas Konstabel Polis YT1


Berikut adalah maklumat tentang jawatan
Konstabel Polis YT1 yang memaparkan tangga gaji, syarat kelayakan dan deksripsi tugas :

Gaji Konstabel Polis YT1


Gaji minimum Konstabel Polis YT1 (RM1,014.00). Manakala untuk gaji maksimum Konstabel Polis YT1 adalah RM3,517. Kadar kenaikan gaji adalah RM100.

Syarat Kelayakan Konstabel Polis YT1


Antara syarat-syarat kelayakan bagi jawatan Konstabel Polis YT1 seperti berikut :

● Warganegara Malaysia.
● Pemohon tidak berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan jawatan.
● Lulus Sijil Pelajaran Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan. [Gaji permulaan ialah pada Gred YA1]; dan
● Kepujian Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.
● Pemohon-pemohon hendaklah mempunyai ukuran fizikal dan pancaindera seperti berikut:-
i. Tinggi sekurang-kurangnya 163 sm (lelaki) dan 157 sm (wanita) tanpa bersepatu;
ii. Berat badan sekurang-kurang 50kg (lelaki) dan wanita sekurang-kurangnya 48kg;
iii. Mempunyai ukuran Indeks Jisim Badan (BMI) di antara julat 19 hingga 26;
iv. Ukuran lilitan dada biasa 81 sm (normal) dan semasa menarik nafas 86 sm (lelaki sahaja);
v. Lulus ujian penglihatan bagi mata kiri dan kanan yang diuji berasingan dengan ketetapan V/6/9 tanpa atau dengan menggunakan alat bantuan (menggunakan cermin mata atau kanta lekap);
vi. Pengecaman warna dan pendengaran yang tidak cacat; dan
vii. Diperiksa dan diperakui sihat untuk berkhidmat oleh pengamal perubatan berdaftar (kerajaan)

Jawatan Konstabel Polis YT1 boleh dimohon menerusi Borang Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA). Bagi pemohon yang ingin mendaftar jawatan kerajaan boleh layari ke portal SPA dengan mengisi Borang Permohonan SPA8i Online. Untuk semakan jadual temuduga SPA anda boleh merujuk di semakan panggilan temuduga SPAManakala untuk mengetahui keputusan temuduga SPA anda boleh merujuk di semakan keputusan temuduga SPA.

ARTIKEL BERKAITAN : Semakan Status SPA8i Melalui SMS 

Deskripsi Tugas Konstabel Polis YT1


Antara tugas-tugas Konstabel Polis YT1 seperti berikut :

Bertanggungjawab merancang, mengurus serta menyelaras hal-hal yang berkaitan dengan aktiviti-aktiviti kawad pasukan pancaragam/muzik dan menguatkuasakan disiplin pelatih.

Semoga perkongsian ini tentang gaji, kelayakan dan tugas Konstabel Polis YT1 membantu mereka yang ingin bekerja kakitangan kerajaan. 

1 ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.