Header Ads

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Penerangan Gred S41 (2022)

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Penerangan Gred S41 (2022) Adakah anda calon Pegawai Penerangan? Tahniah diucapkan kepada calon-calon yang dipanggil untuk menduduki temuduga bagi jawatan Pegawai Penerangan Gred S41. Sudah pastinya para calon ingin tahu contoh soalan dan panduan untuk temuduga Pegawai Penerangan. Untuk pengetahuan menurut portal SPA, temuduga bagi jawatan Pegawai Penerangan Gred S41 di Jabatan Penerangan Malaysia akan diadakan mulai pada 29 November hingga 14 Disember 2022.

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Penerangan Gred S41

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Penerangan Gred S41 (2022)


Berikut dikongsikan adalah maklumat tentang panduan dan contoh soalan temuduga Pegawai Penerangan Gred S41 termasuk informasi tugas jawatan itu :


Tugas Pegawai Penerangan S41


Berikut adalah tugas-tugas Pegawai Penerangan S41 seperti di bawah :

Bertanggungjawab menguruskan sidang akhbar, draf kenyataan akhbar, nota-nota taklimat dan maklumat, pengurusan penerbitan, pameran, laporan tahunan dan bertindak sebagai Pegawai Perhubungan Awam di Kementerian/Jabatan. Bagi Kementerian Kesihatan, tugas-tugasnya ialah bertanggungjawab merancang, melaksana, menyelaras dan menilai program-program pendidikan kesihatan dan menilai penggunaan media dan alat pandang dengar serta bertanggungjawab sepenuhnya ke atas penyelenggaraan bahagian ‘non-print' Pusat Pendidikan Kesihatan dan Komunikasi termasuk unit bergerak.

Artikel selanjutnya 👉 Gaji, Kelayakan & Tugas Penolong Pegawai Penerangan S29

Jadi Apa Nak Prepare Untuk Temuduga Pegawai Penerangan S41?


Berikut adalah antara contoh soalan temuduga kerja kerajaan bagi jawatan Pegawai Penerangan S41 :

1. Perkenalkan diri anda dan latar belakang secara ringkas?
2. Apakah tugas Pegawai Penerangan Gred S41?
3. Kenapa nak kerja sebagai Penolong Pegawai Penerangan S29?
4. Apakah fungsi Pegawai Perhubungan Awam? 
5. Apakah isu yang hangat diperkatakan dalam negara masa kini?
6. Adakah anda sanggup berkhidmat di Sarawak atau Sabah?

Inilah antara contoh soalan temuduga Pegawai Penerangan yang mungkin akan ditanya oleh panel penemuduga. Ini hanya contoh soalan bukannya ramalan atau bocor soalan. Anda boleh jadikan ia sebagai panduan buat anda. 

Kenapa Ramai Calon Gagal Ketika Temuduga Kerajaan?

Untuk pengetahuan, terdapat pelbagai faktor atau punca penyumbang kenapa calon temuduga kerajaan gagal dalam temuduga. Faktor utama adalah calon gagal menjawab soalan yang dikemukakan dan tidak tahu bagaimana hendak berdepan dengan panel penemuduga.

Oleh itu, ramai calon gagal menjawab soalan temuduga dengan baik dan tepat. Tambahan pula ada calon yang tidak dapat bezakan soalan yang benar. Lagi satu faktor kegagalan calon adalah tidak dapat mempersembahkan resume yang terbaik kepada panel penemuduga. Hal ini kerana ada sesetengah calon temuduga tidak mengambil berat tentang format resume kerajaan sebenar. Sekaligus, menjadi halangan para calon untuk menjawat jawatan ini.

Panduan Khas Lulus Temuduga Kerja Kerajaan


Nak buat tempahan rujukan khas temuduga kerja kerajaan sila klik pautan di bawah ini 👇 👇 

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.