Header Ads

Semakan Status Permohonan e-Kasih 2023 Online

Semakan Status Permohonan e-Kasih 2023 Online. Panduan buat pemohon yang telah membuat pendaftaran e-Kasih tahun 2023. Baru-baru ini kerajaan baharu di bawah Pakatan Harapan mengumumkan pemberian insentif khas buat golongan wanita yang suri rumah termasuk balu atau ibu tunggal. Untuk makluman, kerajaan akan membuka Pendaftaran i-Suri mulai 15 Ogos 2018 bagi mereka berkelayakan boleh memohon secara online. Bagi mereka yang profil didaftarkan di Pangkalan Data Kemiskinan Nasional (eKasih) boleh menyertai i-Suri dan membuat minimum caruman minimum RM5 setiap bulan ke akaun simpanan persaraan mereka bagi melayakkan menerima insentif kerajaan RM40 setiap bulan yang dimasukkan ke akaun KWSP masing-masing.

Semakan Status Permohonan e-Kasih 2021 Online



e-Kasih adalah merupakan Bank Data Kemiskinan Nasional yang mengandungi maklumat mengenai kemiskinan bermula dari profil individu, program/bantuan yang diterima oleh Ketua Isi Rumah (KIR) dan Ahli Isi Rumah (AIR) daripada agensi pemberi bantuan sehinggalah kepada permohonan bantuan dan pemantauan keberkesanan program/bantuan yang diterima. Menurut statistik eKasih menunjukkan 221,890 suri rumah, 98,536 balu dan 28,116 ibu tunggal daripada segmen masyarakat miskin tegar layak menerima insentif kerajaan itu setelah mendaftar untuk i-Suri.


Semakan Status Permohonan e-Kasih 2023 Online  


Berikut dikongsikan adalah maklumat tentang pendaftaran dan semakan status e-Kasih termasuk memaparkan aplikasi online :

Ciri-Ciri eKasih


Antara ciri-ciri utama eKasih adalah seperti berikut :

1.Semakan status kemiskinan secara online
2.Penyelarasan maklumat bantuan
3.Pengemaskinian maklumat kemiskinan secara online
4.Pengiraan Status Kemiskinan (miskin/miskin tegar) secara automatik berdasarkan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) per kapita
5.Penjanaan laporan dan statistik kemiskinan
6.Poverty mapping dan pemantauan kemiskinan.

Cara Semak Status eKasih 2021 Online 


1. Untuk membuat semakan status  permohonan e-Kasih, layari ke laman web di https://ekasih.icu.gov.my/ekasih/Semakan/Pages/CarianAwam.aspx.

2. Kemudian, masukkan No. Kad Pengenalan dan 'Klik Untuk Cari' untuk membuat semakan permohonan. 

3. Maklumat status permohonan anda akan  dipaparkan di screen utama. 

Untuk maklumat lanjut mengenai eKasih, sila hubungi Pusat Panggilan Kerajaan Malaysia (MGCC) di talian 03-8000 8000 atau layari ke laman web https://ekasih.icu.gov.my. 

INFO BERKAITAN : Pendaftaran i-Suri Caruman KWSP Suri Rumah (eKasih)

Sumber : eKasih, sinarharian

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.